اهمیت پروب و نمودار پریو دنتال

پریودنتال پرو بینگ و نمودار

ممکن است شنیده باشید که بهداشت دندانپزشک خود در آخرین جلسه تمیز کردن شماره‌ها را صدا می‌کند. “2-3-2” “4-3-3” “5-6-4”. اگر متخصص بهداشت دندان شما این روش را برای شما توضیح نداده است، به این روش پروب و نمودار پریودنتال یا اندازه گیری پریودنتال گفته می شود. پروب و نمودار پریودنتال یکی از مهمترین ابزارهای بهداشتکار برای تعیین وضعیت لثه ها، نوع تمیز کردن مورد نیاز و سنجش موفقیت درمان در جلسات بعدی است.

بیشتر بخوانید:  رول ملحفه روتختی بیمارستان

پاکت پریودنتال چیست؟

در یک دهان سالم، لثه ها سفت و سخت هستند. هنگامی که متخصص بهداشت شما در حال انجام “اندازه گیری های پریودنتال” است، ما به دنبال این هستیم که ببینیم تا زمانی که بافت لثه به دندان بچسبد چقدر پایین است.

با بالا رفتن سن، یا زمانی که اتر یک شکاف در بازدیدهای دندانپزشکی وجود دارد، و یا عدم عملکرد مناسب بهداشت دهان در خانه، بافت اغلب با باکتری اشباع می شود. این منجر به التهاب لثه می شود و بافت شروع به کنده شدن از دندان می کند.

این یک شکاف بین لثه و دندان ایجاد می کند که به آن پاکت پریودنتال می گوییم . این جیب ها به راحتی بقایای غذا را به دام می اندازند و به باکتری ها اجازه می دهند در جیب جمع شوند و استخوان و لثه شما را بخورند. این منجر به بیماری پریودنتال می شود و این بیماری دیگر بدون کمک یک متخصص دندانپزشک قابل درمان نیست.

بیشتر بخوانید: گان یکبار مصرف بیمارستانی

لثه های سالم عموما دارای جیب هایی با عمق 1 تا 3 میلی متر هستند. هنگامی که عمق پاکت به 4 میلی‌متر یا بیشتر می‌رسد، قبل از اینکه باکتری‌ها به پایین‌تر حرکت کنند و منجر به ایجاد پاکت‌های عمیق‌تر، التهاب بیشتر و در نهایت از دست دادن دندان‌ها شود، پاکت باید به‌طور حرفه‌ای درمان شود.

درمان استاندارد بیماری پریودنتال ، پوسته‌ریزی و برنامه‌ریزی ریشه (SRPs) نامیده می‌شود که به عنوان «تمیز کردن عمیق» نیز شناخته می‌شود و شامل از بین بردن پلاک، جرم و باکتری‌هایی است.

برای اندازه گیری این جیب ها از چه چیزی استفاده می کنید؟

ما از ابزاری به نام پروب پریودنتال برای اندازه گیری این پاکت ها استفاده می کنیم. این ابزار را به عنوان یک چوب اندازه گیری برای لثه های خود در نظر بگیرید. کاوشگر دارای علائم تیک سیاه برای هر میلی متر است و به ما امکان می دهد عمق جیب های شما را اندازه گیری کنیم.

بیشتر بخوانید: قیمت کاور دست پلاستیکی

خواندن سالم چیست؟

اندازه گیری های سالم از 1 تا 3 میلی متر است.

اگر جیب های عمیقی داشته باشم چه اتفاقی می افتد؟

پروب پریودنتال به ما این امکان را می دهد که بدانیم چگونه لثه و دندان خود را به بهترین شکل درمان کنیم. اگر به جیب های 4 میلی متری رسیده اید، می دانیم که باید سریع عمل کنیم تا از پیشرفت بیماری و گسترش عفونت جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید:  لباس پرسنل بیمارستان

بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اجازه دهید عفونت باقی بماند و اجازه دهید باکتری ها شروع به خوردن استخوان کنند، چیزی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارد.

آیا می توان جیب های عمیق را برعکس کرد؟

بله، اگر زود گیر بیفتد! نحوه و زمان درمان پاکت های پریودنتال در مطب و همچنین مراقبت های بهداشتی دهان و دندان در منزل، برای برگشت و بهبود عفونت بسیار مهم است. نخ دندان کشیدن برای جلوگیری از بدتر شدن پاکت های پریودنتال ضروری است و باکتری ها باید از بین بروند و برای بهبود بافت ها درمان شوند.

بیشتر بخوانید: کلاه دندانپزشکی زنانه